Beauséjour, Mathieu

Mathieu Beauséjour, Devil's Face, 2000.

Lot: 

38
Devil's Face

In 1952, the Bank of Canada commissioned George Gundersen with the design of new Canadian bank notes. He created an engraving of Queen Elizabeth Il based on a portrait by Peter-Dirk Uys, official photographer to the Queen. The notes went into circulation in 1954, generating almost instant controversy as citizens claimed that a leering demonic face could be seen in the mass of hair behind the Her Majesty’s ear… Gundersen denied accusations of falsifying the original photograph but was unable to provide proof in the form of the original negative. The Devil’s Face bank notes were gradually withdrawn from circulation.
The controversy continued in 1985 when Uys confessed in his memoir to his relationship with John Rietveld, the Queen’s hairdresser. We also learn that before becoming a full-time photographer, he had been a disciple of Aleister Crowley and the lover of Kenneth Anger, two disciples of Lucifer.

Oil silkscreen,
  • 2000
61 x 48 cm |
Edition 11/20

Estimate: 

$1,200

Mathieu Beauséjour s’intéresse aux symboles et à la représentation du pouvoir. Sa pratique se rapporte à la notion d’utopie et aux relations qu’entretiennent les pouvoirs économiques, politiques et esthétiques. Ses œuvres se matérialisent en installations, en production d’images et d’interventions éphémères depuis le milieu des années 1990. Son travail a été présenté dans des musées, des centres d’artistes, des galeries publiques et privées et lors de biennales internationales. Il a participé récemment à la triennale québécoise du MACM, ainsi qu’à des expositions de groupe à la Grande Bibiothèque (BanQ) et au Musée régional de Rimouski. Depuis 2010, Axe-Néo7 à Gatineau, le centre Oboro à Montréal et la galerie Éponyme à Bordeaux lui ont consacré des expositions individuelles. Mathieu Beauséjour a reçu le prix Giverny-Capital en 2010. Ses œuvres font partie des collections du MACM, du MNBAQ, de Loto-Québec et du Cirque du Soleil.