Blain, Dominique

Dominique Blain, Eritrea, 1991.

Lot: 

15
Eritrea

Social history ranks among the primary materials that nourish the work of Dominique Blain. Activating her work is an iconography of historical material drawn from a range of primary sources: photographic archives, antique books, vestiges, and an infinite variety of found objects. It is through these traces of the past that the concept of her work emerges. Eritrea was created for her solo exhibition The Primitive Rooms, presented at both the Meyers/Bloom Gallery in Santa Monica and the Contemporary Art Museum of Houston. On the theme of colonialism, this exhibition recreated an environment reminiscent of an anthropological museum, in which the usual order of things was reversed—the emphasis of the artefacts, objects, and sculptures (the “visited”) was turned towards the “visitor.” In keeping with the exhibition as a whole, this work questions our collective memory, our rapport with the world and with historical events whose effects still resonate today.

Slates, film printing, wood shelf and table brush,
  • 1991
44 x 60.9 cm (all) |
Edition 1/5

Estimate: 

$2,500

Dominique Blain vit et travaille à Montréal. Elle a exposé dans plusieurs villes nord-américaines et européennes, ainsi qu’en Australie (biennale de Sydney en 1992). Trois expositions rétrospectives majeures lui ont été consacrées : au MAC de Montréal, en 2004; au MNBAQ, en 1998 (mise en circulation au Ansel Adams Center de San Francisco et à la Sala 1 de Rome); en 1997 et en 1998, le centre d’art contemporain Arnolfini de Bristol a organisé une exposition de son travail dans cinq établissements du Royaume-Uni, à Belfast, Londres, Édimbourg, Newcastle et Cambridge. Plusieurs musées ont diffusé ses œuvres : le Portland Museum of Art, le Contemporary Arts Museum de Houston, le Los Angeles County Museum of Art, le Kunstverein de Francfort; le Stedelijk Museum à Amsterdam, le Louisiana Museum à Copenhague; le Musée de l’Europe à Bruxelles ainsi que le Museum of Science and Industry de Manchester. Au Québec, elle a participé trois fois aux Cent jours d’art contemporain et présenté ses œuvres à la Galerie de l’UQAM, au Centre culturel de l’Université de Sherbrooke, au Musée régional de Rimouski et au Musée d’art de Joliette.

Dominique Blain a réalisé plusieurs œuvres publiques au Québec et en Ontario, notamment en 2011, au Théâtre du Nouveau Monde, au pavillon Bourgie du MBAM ainsi qu’à la Maison symphonique de Montréal.