Cliche, Sébastien

Sébastien Cliche, Surveillance, 2010.

Lot: 

16
Surveillance

SURVEILLANCE was created during a residency in Strasbourg in 2010. The photograph shows a building fitted with surveillance cameras but whose windows are blocked. The point of view is that of a witness seeking to observe without being seen, which lends a heightened sense of importance to the grassy mound in the foreground. This perspective of a site to which access is forbidden places the viewer in the double and paradoxical position of the observer and the observed. It can be read as a critique of a society obsessed with control or simply as an expression of a primitive social reflex: that of suspicion.

Inkjet print on archival paper,
  • 2010
67 x 95 cm |
Edition of 5

Estimate: 

$2,500

Sébastien Cliche interroge les limites du récit et la place que le spectateur peut prendre dans sa construction. Son travail prend la forme de textes, de photographies, d’installations et de pièces sonores. Ses œuvres ont été présentées lors de nombreuses expositions individuelles et collectives – notamment au Centre d’art contemporain de Meymac (France, 2008), à l’Œil de poisson (Québec, 2010) et à la Galerie de l’UQAM (2012). En 2012, il recevait la bourse Claudine et Stephen Bronfman en art contemporain et exposait aux galeries Optica (Montréal) et Momenta Art (New York) dans le cadre de l’événement Montréal-Brooklyn. En plus de collections privées, ses œuvres font partie de la collection Prêt d’œuvres d’art du Musée national des beaux-arts du Québec ainsi que de la Banque d’œuvres d’art du Conseil des arts du Canada.