Tam, Karen

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Karen Tam

Numéro de lot : 

29
The Blind Leading the Blind

The Blind Leading the Blind (2015) est réalisé à partir de deux modèles à grande échelle représentant des scènes de montagnes avec personnages et édifices, fabriqués dans la province de Guangzhou (Canton) vers 1790 pour être offerts à l’impératrice Joséphine de la part de l’empereur Chia-Ch’ing, et propriété aujourd’hui du Victoria & Albert Museum of Childhood. Des modèles de ce genre, montrant des constructions imaginaires, étaient couramment produits et destinés à l’exportation vers Europe. Dans mon interprétation de la peinture de Bruegel l’Ancien datant de 1568 et représentant une procession d’hommes aveugles, les personnages sont des geungsi, des zombies. Ils n’ont pas de visages.

Papier doré découpé,
  • 2015
78 x 58 cm |
1/2

Valeur estimée : 

2 000 $

Karen Tam’s research focuses on various forms of constructions and imaginations through installations in which she re-creates the spaces of Chinese restaurants, karaoke lounges, opium dens, curio shops, and other sites of cultural encounter. Exhibitions include The Drawing Center (New York), the Victoria & Albert Museum (London), Musée d’art contemporain de Montréal, University of Toronto, and the Irish Museum of Modern Art. Residencies include the Frankfurter Kunstverein Deutsche Börse Residency (Germany), RONDO Studios (Austria), Djerassi Resident Artist Program (USA), Chinese Arts Centre (UK), Montreal Museum of Fine Arts, and 501 Artspace (China). She has received grants and fellowships from the Canada Council for the Arts, Conseil des arts du Québec, Social Sciences & Humanities Research Council of Canada, and Fonds pour la formation de chercheurs et l’aide à la recherche.

Tam holds an MFA in sculpture from the School of the Art Institute of Chicago and a PhD in Cultural Studies from Goldsmiths (University of London). Her work is in the collections of the Irish Museum of Modern Art, Caisse de dépôt et placement Québec, Hydro-Québec, Canada Council for the Arts Art Bank, Alarm Press, and in private collections in Canada, the US, and the UK.