Tam, Karen

Contenu de la page principale

Numéro de lot : 

21
The New Old Comet—A Phenomenon Now Visible

Ce découpage tiré de la série Chinese Fever s’inspire d’un dessin satirique de Thomas Nast datant de 1870, dessin qui jouait sur le mot « céleste » à une époque où l’expression « empire céleste » désignait couramment la Chine pour les Occidentaux. L’image de Nast, représentant une comète dotée d’un visage chinois, avec les mots cheap labour gravés sur sa queue, rendait parfaitement l’humeur sinophobe de l’époque. En effet, aux 19e et 20e siècles, la population blanche des États-Unis était intriguée par les immigrants chinois toujours plus nombreux ; mais elle éprouvait en même temps un malaise et des sentiments négatifs croissants envers ceux qu’elle percevait comme des concurrents économiques déloyaux – attitude qui se répète aujourd’hui.

Papier doré découpé,
  • 2006
13 x 68 cm |
2/4

Valeur estimée : 

1 600 $

Karen Tam is a Montreal-based artist whose research focuses on the constructions and imaginations of “ethnic” spaces through installations in which she recreates Chinese restaurants, karaoke lounges, opium dens, curio shops, and other sites of cultural encounter. She has exhibited her work and participated in residencies in North America, Europe, and China, and has received grants and fellowships from the Canada Council for the Arts, Conseil des arts et des lettres du Québec, Social Sciences & Humanities Research Council of Canada, and Fonds pour la formation de chercheurs et l’aide à la recherche.

Tam was a finalist for the 2017 Prix Louis-Comtois and for the Musée national des beaux-arts du Québec’s 2016 Prix en art actuel, and long-listed for the 2010 and 2016 Sobey Art Awards. She holds an MFA in sculpture (School of the Art Institute of Chicago) and a PhD in cultural studies (Goldsmiths, University of London). Her work is in museum and corporate collections including the Irish Museum of Modern Art, the Musée des beaux-arts de Montréal, the Hydro-Québec collection, the Royal Bank of Canada collection, and the Microsoft art collection, and in private collections in Canada, the United States, and the United Kingdom.