Lot
42
Rectangles painted over or overpainted by horizontal strips dividing a contrasting ground

Verre sur cadre en pin, acrylique et flash paint, 2015

101, 6 x 76, 2 cm
Valeur estimée
3 500 $
Une pratique répandue sur les lieux en construction de nombreux milieux urbains consiste à recouvrir de blanc les fenêtres et les vitrines. En référence à ce camouflage (la peinture), mon but dans cette œuvre est d’explorer l’imagerie de l’espace urbain et les conditions passagères qui le composent. En un sens, le point focal se fixe sur ce qui n’est pas là. En laissant deviner à la fois le développement du processus de construction et son abandon, cette œuvre est marquée au coin de l’éphémère.
Notice biographique
Valérie Kolakis, born in Athens, Greece, works and lives in Montreal. She has exhibited widely in Canada, the United States, Europe, and China. Her most recent exhibitions include Art Rotterdam (Fold Gallery, London 2016), Chara (Centre Diagonale, Montreal, 2015), The Duration of the Sharp Hard Outline of Things (Fold Gallery, London, 2014), and Living in a Material World (Centre Phi, 2013, Montreal). Her work was presented in the Québec Triennial (Musée d’art contemporain de Montréal, 2011), and in 2013 she was shortlisted for the first Musée national des beaux-arts du Québec Contemporary Art Award. Kolakis’s work is an exploration of architectonics in relation to issues of migration, displacement, and change. Her underlying themes are subtraction, vacancy, and the false referent in the urban landscape. Specifically, it is a conceptual investigation of how identity is constructed and subsequently constrained by society and its physical spaces. At the core of this is a questioning of the idea of biography.