Lot
32
Summer Starfield
Épreuve à la gélatine argentique, 2006
81 x 113,5 cm
Photogramme unique
Valeur estimée
6 000 $
Michael Flomen photographie des choses qu’on ne voit pas mais qu’on sait être là. Au moyen de matériaux sensibles à la lumière, il entre en contact direct avec la nature. La nuit, à la campagne, l’artiste fixe des événements sur de la pellicule et du papier photo, mais sans l’intermédiaire d’un appareil, documentant de cette façon sa collaboration avec le paysage. Summer Starfield est un photogramme unique fait d’eau de pluie, de limon et d’herbages. Cette photo s’inscrit dans une série d’images prises dans le nord du Vermont et les Laurentides. Depuis le bord d’un petit plan d’eau, pendant la nuit, le papier photosensible est exposé aux éléments. Les ombres négatives situent l’observateur, mais les ondulations du liquide et de la lumière viennent troubler l’image en produisant un vide méconnaissable. Summer Starfield est un rappel visuel de l’expérience magique que nous procurent les cieux nocturnes.
Notice biographique
Michael Flomen was born in Montreal in 1952. He began making photographs in the late ’60s, and has been showing his work on several continents since 1972. He has been a darkroom printer and collaborator for many artists including for Jacques Henri Lartigue’s travelling exhibition in Canada and the United States in the mid ’70s. Flomen’s first book of “street photographs,” which followed the Cartier Bresson formalism of photographic picture making, was published in 1980, followed by Still Life Draped Stone in 1985. Flomen switched camera formats in the early ’90s, photographing snow and producing works under the title RISING. For the last fifteen years, this self-taught artist has used camera-less techniques to collaborate with nature; various forms of water, firefly light, wind, and other natural phenomena are the inspiration for his picture making. Michael Flomen’s work is in the collections of the George Eastman House, the Los Angeles County Museum of Art, the Musée national des beaux-arts du Québec, the Norton Museum of Fine Art, the Philadelphia Museum of Art, the National Gallery of Canada, and the Whitney Museum of American Art, among others.
Lot clôturé