Lot
22
Workroom

Épreuve à la gélatine argentique, 1996

50,8 x 61 cm
Édition de 2
Valeur estimée
6 000 $
Parfois, on apprend plus de choses en posant des questions qu’en faisant des déclarations. Une question, ça ouvre d’un seul coup plusieurs possibilités. Par exemple : à quoi sert cette pièce ? Les réponses possibles sont nombreuses et aussi surréalistes, peut-être, que l’espace lui-même. Qu’est-ce qui se cache derrière ces portes, et pourquoi y en a-t-il autant ? Qu’est-ce qu’on peut faire dans une pièce qui n’est même pas insonorisée ? Pourquoi a-t-on besoin d’un si grand espace de rassemblement à l’extérieur de ces pièces minuscules ? Cet environnement, est-ce qu’il est destiné à des criminels, à des civils ou à des militaires ? Et puis c’est où, d’abord, cet endroit-là ? Depuis plus de trente ans, Lynne Cohen photographie des espaces intérieurs déserts – laboratoires, stations thermales ou salles de classe. En brodant sur le caractère soi-disant fictif de ces espaces à l’usage souvent mal défini, elle laisse un certain aspect du contrôle social se manifester d’étrange façon.
Notice biographique
Lynne Cohen has lived and worked in Canada since 1973 and currently resides in Montreal. Trained as a sculptor and printmaker when Pop Art and Minimalism were dominant in the art world, she has a long-standing interest in the artificial and the everyday. She focuses on the psychological, sociological, and political aspects of her subjects. The disorientation that her photographs provoke is largely the result of the specific and mysterious nature of the places she photographs, with their odd symmetries and disjunctions. Her work is marked by a strong visual and formal sense that conspires with the content to get under one’s skin. Cohen has conducted workshops in Europe and North America, and for some thirty years, taught at the university level both in Canada and the United States. She has been the recipient of numerous awards of merit, including the Governor General's Award in Visual Arts and Media Arts (Canada) in 2005. Her work has been seen in countless solo and group exhibitions around the world and is represented in over fifty public collections, including the National Gallery of Canada, the Australian National Gallery, the Bibliothèque nationale de France, the Art Institute of Chicago, the Metropolitan Museum of Art in New York, and the Canada Council Art Bank.

Lot clôturé