Lot
21
Cluster no. 6B (Shaoxian – Black)
Huile sur papier huile Arches, 2014
57,2 x 38,1 cm
Valeur estimée
2 750 $
Les peintures de Gwenessa Lam illustrent des tours flottant à la dérive, inspirées de l’architecture des diaolous de Kaiping, en Chine. Les diaolous sont des maisons de plusieurs étages qui datent de la fin du dix-neuvième siècle, érigées dans la région de Kaiping, dans la province du Guangdong. Semblables à des forteresses, ces ouvrages défensifs ont été conçus pour protéger la population des voleurs et des bandits. Les diaolous figurent sur la liste du patrimoine mondial de l’UNESCO. Par leur fusion des styles architecturaux, ces constructions sont une illustration remarquable de l’impact de l’émigration, et les peintures de Lam, qui s’inspire de leur architecture, en réinventent les silhouettes. Leurs formes hybrides explorent l’idée de la tour en tant que vaisseau de pouvoir ou de fuite.
Notice biographique
Gwenessa Lam isolates the image of the shadow in relation to perception, memory, and history. As a visual trace, shadows normally register the physical presence of a thing or being; the subsequent omission of concrete objects conveys a sense of dislocation, tapping into the psychological space of the shadow as a double or alter ego.
Lam’s interest in the shadow stems from historical and contemporary narratives, in which interactions with shadows parallel larger societal concerns. The realm of the shadow becomes a world of reversals, in which the double or mirrored image is alien. In her artwork, objects and tableaux are distorted, rendering them amorphous or anthropomorphic. In this way, they attempt to make visible the unseen markers that shape our sense of place.
Gwenessa Lam received her BFA from the University of British Columbia and her MFA from New York University. She has exhibited at venues such as the Bronx Museum of the Arts (New York), the Queens Museum of Art (New York), Galerie de l’UQAM (Montreal), and Republic Gallery (Vancouver). Lam has been awarded residencies at the Banff Centre, Yaddo, the Bemis Center, the MacDowell Colony, and the Skowhegan School of Painting and Sculpture.