Lot
1
Let the Bee’s Sting Slip (Laisser glisser le dard de l’abeille)

Glass, copper foil, solder, cast aluminium, copper wire armature, animation, 2024

27,9 × 22,9 × 7,6 cm
Valeur estimée
2 500 $

Avec Let the Bee’s Sting Slip (Laisser glisser le dard de l’abeille), Frances Adair Mckenzie poursuit son exploration du vitrail tridimensionnel auquel elle ajoute une carotte d’aluminium moulée à la main qu’elle a réalisée lors d’une résidence à Banff pour son exposition Private Life. Dans le cadre de celle-ci, elle se penchait sur l’accélération récente des flux entre les espaces privé et public vécus à travers l’interface numérique. Son langage sculptural joue avec la tension entre la technologie, les interfaces numériques et le désir. Dans cette œuvre, elle utilise la grille de verre pour évoquer une maquette conceptuelle numérique et crée un objet réel, qui existe à la fois en tant que forme et effet lumineux. Par la carotte ou le bâton.

Notice biographique

Frances Adair Mckenzie is a visual artist and animator based in Tiohtiá:ke/Montréal. In her work, she negotiates formal and speculative investigations into concepts of materiality, staging, and form, always in deference to process as hands-on manipulation of real materials and objects, through sculpture, installation, and the interfaces of digital technology.

Adair Mckenzie’s video work has been widely exhibited internationally, notably at the Somerset House (London), the MAXXI Museum (Rome), and IT and the TOKAS residency (Tokyo). In Canada, her work has been shown at Towards Gallery (Toronto) and Fonderie Darling, Centre Clark, and the Satosphere (Montréal). Two animations and a stopmotion virtual reality piece have been produced by the National Film Board. Her VR piece was nominated for a Prix Gémeaux in Québec and won a Canadian Screen Award for best immersive fiction. She was longlisted for the Sobey Art Award in 2024.