Oil on linen, 2021
Cette image, qui fait référence à Khamsa du poète persan Nizami Ganjavi (c. 1141–1209), réinvente une scène tirée du poème narratif « Khosrow et Shirin ». Dans cette section de l’oeuvre, le héros, Farhad, reçoit l’ordre de creuser un tunnel à travers la montagne sacrée de Behistun dans le but de réfréner sa passion de tailleur de pierre. Avant d’entamer le tunnel, Farhad sculpte à la surface de la pierre les portraits de Shirin et de son amour prédestiné, Khosrow. Lorsque Shirin va voir les portraits, elle s’évanouit d’épuisement et ne peut plus rentrer. Farhad embarque Shirin et son cheval exténué sur son dos, et leur fait redescendre la montagne en toute sécurité. Une balade tout à fait reposante.
Pardiss Amerian is a Montréal-based painter. Her practice is a process-based exploration of painting and collage driven by narrative asides as a way to address temporality and trans-historicity, with an emphasis on nature and myth. Recently, her work has appeared in solo and group exhibitions at the Stewart Hall Art Gallery (Pointe-Claire), Winter Street Gallery (Paris), Arsenal Contemporary (New York), and joys (Toronto) in 2023; KWAG (Kitchener-Waterloo) and Jack Hanley Gallery (New York) in 2022; Zalucky Contemporary (Toronto) in 2021; and Pierre-François Ouellette Art Contemporain (Montréal) in 2020.
Amerian holds an MFA from Concordia University and a BFA from OCAD University, and has received support from the Ontario Arts Council. Her work is in the collections of the Musée d’art contemporain de Montréal, the Kitchener-Waterloo Art Gallery, the Royal Bank of Canada, Equitable Bank, and numerous private collections.