Cuir, bois de noyer, cristaux de montre vintage, coton, fil, vernis à bois, 2024
L’œuvre Faces (5) provient d’une grande série de 14 paires de chaussures sculptées qui font office de tiroirs et de boites à bijoux contenant chacune de petits objets. Cette paire renferme des verres qui ont été soigneusement retirés des montres-bracelets d’époque auxquelles ils étaient incrustés. De petites entailles ont été réalisées afin de s’adapter précisément à la taille de chacun des cadrans. Le temps est mis en échec et dépouillé de sa fonction.
Kyle Alden Martens is a Montréal-based artist who works through sculpture, installation, performance, and video. They construct sculptural work that engages with ideas of how clothing is tailored to fit the body while repositioning queerness to disrupt symbolic and physical structures. Martens holds an MFA in sculpture from Concordia University and a BFA in intermedia from NSCAD University.
Their practice has been supported by the Canada Council for the Arts, the Conseil des arts et des lettres du Québec, and the Dale and Nick Tedeschi Studio Arts Fellowship, and they received the Bronfman Fellowship in Contemporary Art. Their work has been shown at Centre CLARK, Bradley Ertaskiran, Pangée, Circa Art Actuel, Leonard & Bina Ellen Art Gallery (Montréal); Khyber Centre for the Arts (Halifax); Stride Gallery (Calgary); Eastern Edge Gallery (St John’s); Barely Fair (Chicago); NADA Foreland (Catskill); Feria Material (Mexico City); and Patel Brown (Montréal & Toronto). Martens has attended ACRE Residency (Wisconsin), Daïmôn (Gatineau), and the Brucebo Fine Art Residency (Sweden), among others.