Lot
4
Last days - New York, NY, USA

Gelatin silver print, 2007

50,8 x 61 cm
Edition 3/15
Estimate
$2 200
This black-and-white photograph was taken in 2007 during a six-month artist residency at the Québec Studio in New York. It is a significant work from the NàY project, which comprises a corpus of analogue photographs in black and white and a series of digital photographs in colour. In the past few years, Clément’s works have focused on the privileged relationships that exist between photography and books, literature, and poetry. This photograph, through its tones, luminosity, and the huge letters that traverse the image proclaiming “Last Days” in crude typography, is offered as an homage to New York photographer Robert Frank, who writes directly on his photographic negatives. NàY is an advance into the heart of a city, fragmentation to the point of abstraction, to the limit of the photographic surface and grain. These two corpora are brought together in a limited-edition artist book (50 copies).
Biographical note
Serge ­Clément est l’auteur d’images troublantes, improbables... Sans aucun trucage, il pratique une photographie de questionnement, de recherche et d’hauteur. Du documentaire à l’installation, il a exploré différents modes d’expression : le commentaire social, dans Affichage et Automobile, Notes urbaines et Notes urbaines, suite européenne (dans les années 70 et 80) ; le documentaire classique (Halloween, 1997) ; les installations expressionnistes (Persona, 2000 ; Parfum de lumière, 2004 ; aux quatre coins... d’ailleurs, 2010) en passant par le récit poétique (Vertige Vestige, 1998), les prospectives urbaines (Fragrant Light, 2000 ; Sutures – Berlin, 2003 ; NàY, 2007), les livres et l’essai photographique (courants ~ contre-courants, 2007; Hommage – Open Passport / John Max, 2005) et les courts métrages (Fragrant Light / Parfum de lumière, ONF, 2002 ; d’aurore, Ottoblix, 2012). Dans un parcours à travers l’histoire et la pratique photographique en pleine transformation, elle aussi, à l’image de la société, il mènera sa quête : retracer certaines balises, tensions et nécessités propres au développement de l’homme et de l’auteur. Exposer les photographies à de nouveaux mystères par-delà les mots ou les images. Voir différemment son architecture, entendre différemment sa musique, imaginer différemment la vie et sa poésie. Et accepter que les photographies nous renvoient plutôt notre anonymat que notre identité. Ses œuvres font partie des collections suivantes : Musée des beaux-arts du Canada, Ottawa, Canada ; Fonds national d’art contemporain (FNAC), Paris, France ; Musée des beaux-arts de Montréal, Montréal, Québec ; Hong Kong Heritage Museum, Hong Kong, Chine ; Musée Nicéphore-Niepce, Chalon-sur-Saône, France ; Fonds régional d’art contemporain Île-de-France (FRAC), Pontault-Combault, France ; Musée national des beaux-arts du Québec, Québec, Québec.

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