Lot
33
Instagram 3.4.2 (Amaro)
Digital Print, 2014
107 x 107 cm
1/3
Estimate
$1 700
The project consists of a series of fourteen prints. Each print represents a filter from the popular mobile application Instagram, isolated from a blank image that is then enlarged and printed. In my series Instagram 3.4.2, I decided to place the camera facing itself—that is, facing the simulacrum that it offers today to the young generation.
This series is a way of addressing the ontological properties of the photograph, in a social pattern swayed by high-speed digital production and distribution. By isolating certain automated Instagram filters, I wanted precisely to isolate the creation of aesthetic values in a sort of nostalgia for the present. Roland Barthes’s “this has been” therefore violently becomes a “here and now” to respond to the requirements of this precise context of contemporary production. In my filters, the history of photography is also predominant, for as the technology tries to reconstruct a presence in this incessant flow of images, it has to imitate other, older ones to add an artificial, but essential, buffer to this production with insubstantial value.
Biographical note
John Boyle-Singfield vit à Montréal. Né au Canada, il a étudié à l’École nationale supérieure des beaux-arts de Lyon. Son travail se veut le reflet d’une société dans laquelle les effets de la technologie et du capitalisme tardif ont été absorbés par nos corps et ont altéré notre vision du monde. Il utilise souvent l’appropriation, une technique qui lui sert à explorer les ramifications idéologiques de l’autorité, du droit d’auteur et de l’identité à l’ère d’Internet.
Il s’intéresse aussi aux formes banales et aux objets de tous les jours, surtout lorsqu’ils deviennent de l’art en renonçant à leurs ressemblances avec le vivant. À partir de ces formes et de ces objets, il élabore des constructions sociales et des installations complexes qui mettent en cause les structures des valeurs, du langage et de la mémoire à l’intérieur d’un monde lourdement affecté par la lutte des classes.
Il a présenté son travail au Canada et aux États-Unis, notamment au Whitney Museum, au Musée d’art contemporain de Montréal, à la Galerie SAW, au Centre VU, aux galeries Trois Points, Le Lieu et Sans Nom, ainsi qu’à Trinity Square Video.
Lot Is Closed