Lot
19
Deux Forêts

Watercolour, pencil on Fabriano paper, 2009

35,5 x 51 cm
Estimate
$1 250
Closely linked to my architectural installation and performance works, the protean practice of drawing (drawing, drawing-decoupage, collage, watercolour) allows me to assess the various possibilities for each project and to revisit various aspects of past productions in order to highlight the general view of the approach. With watercolours, I develop other thematic territories, associated mainly with various vision phenomena (hallucinations, altered states of consciousness, dreams, futuristic urban plans) and mnemonic reconstructions (memory, déjà-vu).
Biographical note
Stéphane Gilot est un artiste multidisciplinaire. Son travail combine dessins, aquarelles, maquettes et installations architecturales. Vidéo et performance y jouent un rôle important. Depuis une quinzaine d’années, sa démarche s’articule autour de deux séries : Plans d’évasion, caractérisée par une pratique de l’installation performative qui s’intéresse aux diverses formes d’utopie et de dystopie, à l’architecture, aux structures sociales, à la cosmologie et à l’épistémologie; Mondes modèles, qui complète la série précédente en s’inspirant de la notion de modélisation. Il a exposé en solo (à Montréal : PFOAC, 2014, Galerie de l’UQAM, 2012, Optica, 2010, Oboro, 2006; L’Œil de poisson, Québec, 2011; Musée national des beaux-arts du Québec, 2012; Galerie Flux, Liège, 2009; Blackwood Gallery, Mississauga, 2008) et collectivement (12e Biennale de La Havane, 2015; SLC Performance Festival, Salt Lake City, SPACE, Maastricht, 2014; ABC : MTL, Centre canadien d’architecture, Montréal, 2013; Model Arts and Niland Gallery, Irlande, 2009; Triennale d’art québécois, 2008; Flux Factory, New York, Truck Gallery, Calgary et galerie F. Desimpel, Bruxelles, 2007; Transmédiale de Berlin, 2006). Ses œuvres figurent dans plusieurs collections : Musée national des beaux-arts du Québec; Galerie de l’UQAM; SPACE, Musée des beaux-arts de Liège; Musée d’art contemporain de Montréal.