Lot
37
Variations sur diptyque Organisation : Louis XVI

Stencil on Stonehenge paper, 2010

50 x 50 cm (chacun), diptyque
Épreuve d’atelier
Estimate
$2 700
In both my corpus of sculptures and my stencils, the generic idea of tension—confusion, sometimes—between the body and the object is deployed in multiple strategies. Reorganization of elements and intrinsic distortions imbue the furniture with the strangeness of a monstrous aesthetic, understood in its sense of deformity and unnatural assemblage. In this transposition from possession to possessor is deployed a conflation that both defines the morbid affective attachment of the subject to the object and, paradoxically, gives life to the latter by vampirization. The aesthetic of this corpus mimics the silhouettes popular in private salons in the eighteenth and nineteenth centuries, before photography was widely disseminated. Of this reference, I retain the sophisticated composition of bold black-and-white shapes.
Biographical note

Yannick Pouliot est né en 1978 près de Montréal. Ses études témoignent de champs d’intérêt à la fois techniques et philosophiques, ancrés dans une pratique artistique où arts plastiques, ébénisterie et horticulture trouvent leur complémentarité. C’est tout de même à la suite de ses études de baccalauréat à l’Université Laval qu’il amorce sa pratique de la sculpture, de la photographie et de l’impression. Il a présenté une exposition individuelle au Musée d’art contemporain de Montréal (hiver 2008) et à l’Œil de poisson, et a été à plusieurs reprises artiste en résidence en France.